BAB-medewerkers | Investeren in ontwikkeling van mens én bedrijf
Halverwege 2024 waren er ruim 140.000 werkzame mensen in Nederland met een Baan-Afspraak-Baan. Een belangrijke regeling, die ervoor zorgt dat mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk kunnen bij reguliere werkgevers. Toch is er nog veel meer ruimte: de totale doelgroep is ruim 270.000 mensen groot. Daarom is het van belang dat potentiële werkgevers goed voor de bril hebben wat het betekent om een BAB-medewerker in dienst te nemen. Gaatse Westra, Accountmanager bij Pastiel, maakt hier werk van: “Het loont ontzettend om deze gemotiveerde medewerkers een kans te geven.”
Gaatse begon zijn loopbaan na een studie HRM. Na enkele jaren bij diverse bedrijven te hebben gewerkt, ontdekte hij dat hij het beste tot zijn recht kwam in het sociale werkveld. Sinds de oprichting van Pastiel en de komst van de Participatiewet, is hij als accountmanager actief en zet hij zich in om kansen te creëren voor mensen met een grotere uitdaging op de arbeidsmarkt. “Daar was de dynamiek waar ik al een tijd naar zocht in mijn werk”, vertelt Gaatse.
Helpen ontwikkelen
Een BAB-medewerker, of Baan-Afspraak-Baan-medewerker, kan enorm veel toevoegen aan je bedrijf, ziet Gaatse. “Het gaat om mensen die met de juiste begeleiding prima functioneren in reguliere functies,” legt Gaatse uit. “Een BAB-chauffeur maakt bijvoorbeeld wat minder ritten per dag en krijgt vaker rustpauzes, maar doet verder gewoon hetzelfde werk. De functies zijn normaal – maar bijvoorbeeld het tempo kan iets anders zijn.”
De begeleiding van jobcoach en begrip van de werkgever spelen hierbij een sleutelrol. “De jobcoaches zijn er om zowel de werkgever als de medewerker te ondersteunen. We kijken naar de werkplek, bespreken de behoeften en voeren loonwaardemetingen uit waarmee een subsidie kan worden vastgesteld. Zo wordt voor werkgevers het risico kleiner, terwijl de medewerker zich in een veilige omgeving kan ontwikkelen.”
Een goede match
Een goede klik tussen medewerker en werkplek maakt volgens Gaatse het verschil: “We leren onze medewerkers goed kennen en kijken naar hun interesses. Bij Pastiel geloven we dat iedereen kan leren en dat mensen vaak meer kunnen dan ze zelf denken. Denk aan een medewerker die uitblinkt in horeca en echt geniet van het contact met mensen. Wij zoeken een functie waar deze eigenschappen tot hun recht komen, maar ook waar ze voorzichtig in het diepe kunnen worden gegooid.”
Een succesvolle plaatsing vraagt soms om flexibiliteit en openheid van de werkgever. “Sommige werknemers vinden het bijvoorbeeld prettig om met een buddy te werken, anderen gedijen juist beter zonder. Het vraagt van een werkgever om te kijken naar wat een medewerker nodig heeft en of hij dat kan bieden. We zoeken altijd naar bedrijven die openstaan voor deze aanpak.”
Maatschappelijke impact en andere voordelen
Bedrijven die BAB-medewerkers aannemen investeren niet alleen in hun eigen team, maar dragen ook bij aan een inclusieve samenleving. Gaatse ziet de maatschappelijke meerwaarde terugkomen in het imago van een bedrijf: “Door sociaal te ondernemen, laat je als bedrijf zien dat je een afspiegeling van de maatschappij bent. Het geeft aan dat je bereid bent kansen te geven aan mensen die wat extra ondersteuning nodig hebben. Bovendien zijn er financiële voordelen. Werkgevers krijgen loonsubsidie om de verminderde arbeidscapaciteit te compenseren en kunnen een beroep doen op de no-riskpolis, waarbij het UWV bij ziekte een groot deel van het salaris overneemt. Dit maakt het financiële plaatje een stuk aantrekkelijker.”
BAB & breakfast: Komende kans om kennis te maken
Pastiel organiseert in de eerste helft van 2025 een BAB & breakfast, speciaal voor werkgevers die nieuwsgierig zijn naar wat BAB-medewerkers voor hun organisatie kunnen betekenen. “Het is een mooie gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met ondernemers die al met BAB-medewerkers werken”, vertelt Gaatse. “We willen ondernemers informeren, laten zien hoe de wet- en regelgeving werkt en vooral duidelijk maken dat het in dienst nemen van een BAB-medewerker soms makkelijker is dan je denkt.”
Ondernemers die zich aangesproken voelen, worden aangemoedigd om deel te nemen en met open ogen naar deze kans te kijken. Zoals Gaatse het zegt: “Door een BAB-medewerker in dienst te nemen, investeer je niet alleen in je bedrijf, maar draag je bij aan een inclusieve maatschappij. Zo’n stap draagt écht bij aan een sterke en toekomstgerichte organisatie.”