Werken en leren bij Pastiel: “Eruit halen wat erin zit”

Pastiel zit samen met moederbedrijf Empatec in een transitie naar een sociaal werkleerbedrijf, waarin ontwikkeling, vakmanschap en doorstromen centraal staan. De leerlijnen die Pastiel aanbiedt spelen hierin een grote rol en hebben al talloze vakmensen helpen doorstromen naar passend werk op de arbeidsmarkt. Maar wat maakt het werk-leertraject bij Pastiel zo doeltreffend? En hoe speelt de visie van de samenleving hier een rol in? Sieta Lont, Werkleercoördinator bij Pastiel, legt het uit.

Sieta is met haar achtergrond in psychiatrische verpleegkunde behoorlijk thuis in gedragspsychologie en re-integratie. In haar werk bij Pastiel – voorheen als jobcoach – helpt ze mensen ‘arbeidsfit’ te worden. Sieta: “Ik was in mijn eerste functie vooral betrokken bij iemands beginfase, van intake tot het maken van de inschatting hoe groot iemands uitdaging was op de arbeidsmarkt. Is het nodig om iemands werkconditie te verbeteren, om te activeren?  Wat is er nodig voor mensen om het werkleven weer eigen en normaal te maken? Je ziet mensen in die fase enorm groeien en ontdekken wat ze kunnen waarmaken.”

Leerlijnen

Tegenwoordig is Sieta Werkleercoördinator en werkt ze aan het stroomlijnen van de leerlijnen en de processen die hierbij horen. Samen met het team praktijkopleiders en werkleiders zorgt ze ervoor dat kandidaten optimale begeleiding krijgen op de werkvloer, zodat ze kunnen ontplooien.

Sieta: “Mensen – jong en oud – stromen bij ons in via de gemeente of PRO-VSO (speciaal praktijkonderwijs) op een van onze leerlijnen, die bij Empatec gevolgd worden: Groen, Hout, Metaal en montage, Verpakken, Schilder en onderhoud, Horeca, Schoonmaak of Kas. Anders dan bij een BBL-opleiding, is de drempel voor instroom laag, zijn er geen toetsmomenten en wordt het gefinancierd. Mensen krijgen bij ons alle tijd en ruimte die ze nodig hebben om de beste versie van zichzelf te worden in hun werk.”

Er zijn nog meer plaatsen waar volgens Sieta ontwikkelbare mensen zijn. “Mensen die bij dagbestedingsinstanties zitten, kunnen ook bij Pastiel een springplank vinden naar ons bedrijf of de reguliere arbeidsmarkt,” vertelt Sieta.

Trajectkaarten

Sieta vindt dat een goede samenwerking tussen kandidaat, praktijkopleider, jobcoach en werkleider een voorwaarde is voor groei. Maar vooral ook een positieve benadering en denken in mogelijkheden zijn de sleutel voor een succesvol traject. Sieta: “De mens is soms geneigd te kijken naar wat niet kan, maar als je goed kijkt zie je dat heel veel wel kan. Mensen krijgen bij ons altijd het voordeel van de twijfel.”

Een belangrijke tool wordt de persoonlijke trajectkaart. Deze is gebaseerd op de OBM-aanpak (Organizational Behaviour Management), waarin positieve benadering een belangrijke rol speelt. OBM is een methodiek die zich richt op optimalisering van gedrag in een organisatie. Sieta: “Hiermee maken we de benodigde basisvaardigheden meetbaar, zoals op tijd op je werk komen of een praatje maken met je collega. We focussen daarbij op wat wel goed gaat en zoeken naar de zogenaamde ‘R+’: wat werkt voor iemand waardoor positieve gedragsverandering plaatsvindt? Bijvoorbeeld door iemand te complimenteren, ook al gaat het nog niet 100% goed.”

Doorstroom het einddoel

Daarmee worden in een leerlijn zowel algemene werknemersvaardigheden als specifieke vakvaardigheden ontwikkeld. Aan het einde van het traject ontvangen de werknemers een certificaat. Sieta: “Het is anders dan een diploma, maar het is net zo goed een bewijs van iemands vaardigheden. In samenwerking met een lokale onderwijsinstelling werken we ook aan het kunnen uitgeven van praktijkverklaringen. Hiermee kan men aantonen dat ze ondanks het gebrek aan een startkwalificatie, wel de vaardigheden en competenties beheersen voor hun vak op de arbeidsmarkt.”

Haakse visie

Dat is dan ook het einddoel van Pastiel: mensen helpen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Toch merkt Sieta nog vaak dat een verkeerd beeld van Empatec/Pastiel in de samenleving leidt tot weinig enthousiasme voor de trajecten. Bijvoorbeeld bij de ouders van een kandidaat. Sieta: “We horen nog vaak dat Empatec gezien wordt als een eindstation, waar kandidaten niet meer weggaan. Dat beeld staat haaks op ons hoofddoel. Ons werk is pas klaar, als we onze vakmensen volledig hebben opgeleid en begeleid naar de best passende werkplek.”

Sieta denkt terug aan een jonge jongen, die via Pastiel bij Empatec vaardigheden in het houtbewerkingsvak kwam leren. “Bij de eerste de beste vacature die bij hem paste, hebben we gesolliciteerd. Hij kon er 32 uur aan de slag,” vertelt Sieta.

Kansen verzilveren

Ze ziet dat er in het bedrijfsleven behoefte is aan dit soort vakkrachten. Ook is er behoefte aan een manier om een sociaal maatschappelijk steentje bij te dragen. Sieta: “De vakmensen die bij Empatec vandaan komen zijn van grote toegevoegde waarde voor het bedrijfsleven. Tegelijkertijd kunnen deze bedrijven vaak gebruik maken van een subsidie en krijgt de kandidaat begeleiding vanuit een jobcoach (ook na indienstreding). Bij detachering blijft Pastiel het risico dragen.”

Door een open visie van kandidaat, Pastiel, bedrijfsleven en samenleving, kunnen kansen dus worden verzilverd. Dat resulteert in een belangrijke bijdrage aan werkgeluk. Sieta: “We moeten er gezamenlijk voor zorgen dat we uit een kandidaat halen wat erin zit. En dat is, hebben onze vakmensen bewezen, bijzonder veel,” besluit Sieta.